Rättelse Filter...

...som publicerades förra veckan!
Uppdaterat aug 2011.

Ingen framsida utan en baksida=)


I en artikel i Filter från april/maj 2011, skriven av Madelene Engstrand Andersson, blev flertalet föreläsare ifrågasatta. Nedan finns flera bevis på direkta faktafel avseende de ”osanningar” som jag i artikeln påstods ha gjort mig skyldig till.

Jag skulle hjälpa en student med ett skolarbete kring föreläsningar … det visade sig inte vara en student utan en journalist… eller bådadera.

Hon fick hänga med mig på föreläsning i Västerås. Hon ville också komplettera en del saker i ett extra möte mellan jul och nyår. Jag försöker alltid hjälpa folk när jag kan, framför allt studenter och särskilt unga kvinnor. Vad jag inte hade en aning om var att den här unga kvinnan spelade in samtalen vi hade när vi träffades i extra bandsspelare som var på ända till slutet. När jag förstod att det var annat syfte med våra träffar än vad jag trott från början så blev jag irriterad och besviken och att jag så här i efterhand så klart ångrar att jag frågade om jag fick radera innehåll i bandspelaren, fick göra det och sen gjorde det. Jag har aldrig varit med om en sådan här liknande situation så jag reagerade oerfaret och impulsivt.

Denna beskrivning som sen skrevs om mig och min personlighet gjorde mig ledsen och besviken eftersom den bygger på uppenbart felaktiga uppgifter eller missförstånd. Nu har jag tagit fram hårda fakta som bevisar att påståendena i artikeln inte stämmer.

Jag såg att flera andra föreläsare/talare som också var kritiserade i artikeln fick i det efterkommande numret av Filter en rättelse där det framgick att även påståendena om dem var behäftade med många direkta faktafel.



I artikeln hävdas:


1)
    att jag inte har blivit drogad på krogen. Bevisen påstods vara att GP:s artikel i ämnet som jag refererat till och polisrapporter i samband med händelserna inte kunde återfinnas.

Vad är fakta:

Jag blev neddrogad. GP publicerade artikel i ämnet den 26e samt den 27e november. Polisen jag var i kontakt med under denna period är t.f. stabschef Anders Fahlgren på polisen i Göteborg, som då var planerare i Mölndal.

Därutöver kan polis Sören Angbo som då var inspektör på Cityspan intyga dessa händelser. Detta säger han när jag talat med honom:

-      Detta pågick under några år men vi hade störst problem under sommaren 2003 med detta i Göteborg. Det som står i GP-artikeln stämmer. Ett 20-tal som blev neddrogade är i underkant på Göteborgs cityklubbar och mörkertalet var stort. Förutom rån förekom även att kvinnor blev förnedrade, sexuellt utnyttjade och våldtagna. Det var svårt att bevisa i många fall men till slut fick vi fast ligan.

Det som står i artiklarna och som kan intygats av polisen är det som också står i min bok ”Våga Vårda Vinn” så att det som journalisten påstår inte stämmer eller inte hittar fakta i ämnet innebär bara att det kan inte ha gjorts någon bättre research.


2)
     att Barack Obama inte var "förband" till mig som talare på en EU-konferens i Prag 2009

Vad är fakta:

Tjeckien var ordförandeland i EU under våren 2009. Arrangör när både jag och Obama talade var EU2009.CZ. Han talade den 5 april. Jag var i Prag 5-7 april och hade min föreläsning och uppdrag den 6-7 april. I mina föreläsningar säger jag att jag pratade efter Barack Obama på ett EU-möte. Jag skämtar och säger, ”så han var ju förbandet till mig”. Att han skulle vara förband menar jag såklart inte ordagrant.
Obama pratade som ni ser ovan dagen före mig och två dagar innan, vilket jag också påpekar i de flesta föreläsningar. Det har varit uppenbart för alla mina åhörare att det var ett skämt när jag säger att han var ett ”förband” till mig men fakta kvarstår. Vi talade på denna EU-konferens, arrangerad av EU2009.CZ i parallella konferenser dock med olika ämnen/aspekter. Enligt journalisten låter det som att vi är i olika delar av världen och att han endast står på ett stort torg och pratar medan mina uppdrag är någon helt annanstans. Se bilder;

  


3)
     att jag skulle ha hittat på en större omsättning än jag har haft

Vad är fakta:

Omsättningsbeloppet som påstås att jag har hittat på måste ha inhämtats från en artikel ifrån augusti 2008 i tidskriften Passion for Business, alltså ca tre års sedan som då ledde till fel i ytterligare två artiklar, vad jag har kunnat hitta efter noggranna efterforskningar. Att det var ett missförstånd i just den artikeln visas tydligt, då det i andra artiklar, både senare och tidigare, står rätt omsättning. Ett exempel är Dagens Industris Diego från oktober 2008 där det står rätt, 2,3 miljoner. Efter egna efterforskningar har tre artiklar av minst 250 blivit fel i omsättning. Kanske skulle jag så här i efterhand ha skickat in en rättelse men det var ingenting jag tänkte på då som 23-åring eller ens förstod att man kunde göra. Det har jag ju nu fått lära mig den hårda vägen ;-)

Mitt andra år som företagare omsatte jag ca 2,3 miljoner och gjorde då massor av investeringar för att expandera och sträva efter 6 miljoner. Tyvärr fick dessa planer ställas in då jag var med om en olycka och en längre sjukdomsperiod. Att mitt bolag hade låg omsättning under den period jag var sjuk är helt korrekt. Jag var sjukskriven under 1,5 år, till och från. Små bolag är väldigt sårbara om ägaren och huvudpersonen blir sjuk. I synnerhet konsultverksamheten, då hade väl det allvarliga varit om bolaget hade haft hög omsättning medan jag var svårt sjuk

Om denna tid pratar jag helt öppet om i mina föreläsningar för att visa att alla har en berg- och dalbana, affärsmässigt som privat. Verklig omsättning kan vem som helst finna eftersom det är offentliga siffror. En missuppfattning i inte ens en handfull artiklar vad som är verklig omsättning och ambitionsmål har alltså skett.


I detta sammanhang konstateras dessutom att jag inte är någon superentreprenör. Det har jag heller aldrig själv påstått, kanske rubriken skapades då jag utsågs till Årets Entreprenör i Europa bland unga.. När jag började jobba igen efter olyckan bestämde jag mig för att jag ville inspirera till entreprenörskap. Att föreläsa ger energi eftersom jag upplever att jag gör nytta. Mitt motto blev ”det är bättre att 1000 pers startar 1 företag än att jag startar 1000”. Detta har medfört att jag numera istället håller föreläsningar, engagerar mig i Ung Företagsamhet och är delägare i Academy of Excellence.

Jag har aldrig hållit föreläsningar i hur man expanderar ett bolag. När jag tillsammans med en kollega startade Academy of Excellence, (en utbildning för tillväxtföretagare) var en av anledningarna att vi tyckte det var svårt att expandera ett bolag från relativt nytt och att ta nästa steg. Där får man hjälp av erfarna entreprenörer. Om jag ansåg att jag vet hur man expanderar ett bolag så skulle jag ha tagit in mig själv som föreläsare i utbildningen.


Jag är varken osäker eller hittar på. Däremot får jag medge att jag fram tills nu varit alltför naiv. Kanske har jag det från idrotten. Där hjälper man och stöttar varandra, tror gott om människor, förutsätter att folk är de personer de ger sig ut för att vara. Man lär sig nya saker varje dag. Hur som helst tänker jag fortsätta att inspirera andra att förverkliga sina drömmar och våga starta företag. Även mina föreläsningar kring att Våga vinna, tänka positivt och se möjligheter är något jag vet skapar mer glädje bland människor som lyssnar till mig. Det får jag bevis på varje dag genom telefon och mail av tackande åhörare. Så självklart tänker jag fortsätta med det me:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0