Göteborg i framtiden...

Igår em/kväll så var jag på middag med Bicky Chakraborty (grundare och ensam ägare av Elite Hotels) och hans kollega Håkan. Grymt fascinerande entreprenör! Från Indien kom han som tonåring till Sverige och har idag en av Sveriges Största Hotellkedjor som han har byggt upp från scratch. Coolt!

Så härligt att umgås med människor som ger energi!


Idag va det dags att bege sig från Stockholm till Göteborg för en eftermiddag med Handelskammaren i temat Differentierat Näringsliv... Härliga intressanta föreläsningar!

Bl.a talade Peter Nyström från Astra Zeneca om deras satsningar framåt och då i synnerhet i GBG-regionen.

John Holmberg från Chalmers tyckte jag belyste väldigt bra hur vi tar vara på våra resurser på ett bra sätt och uppmuntrar kreativiteten som finns.
Han pratade också om vad som gör oss lyckliga och olyckliga enligt undersökningar som gjorts.
Att pendla i jobbet låg längst ned på denna lista så där kanske jag skall ta en tankeställare som pendlar så=)


Något som också togs upp en del va kring hur GBG-regionen skall öka sin tillväxt. Hur kan vi få in folk utifrån att jobba och etablera sina bolag här? Tyvärr upplevs det väldigt jobbigt från folk utanför GBG-regionen. "Det är svårt att banka sig in här" som Peter Nyström uttryckte sig.

Dessutom pratade Erik Nissen från Stylt Trampoli och Shahrohk Taghvamenesh från Almi som pratade om det mångkulturella samhället. Jätteintressant att se hur undersökningar har gjorts där det visar hur framåt invandrare/folk med utländsk bakgrund är och att de i större grad än svenskar vill starta eget och också växa med sina bolag.

Därefter var det jag som föreläste i temat "Våga satsa på din dröm". Att uppmuntra nytänkande, kreativitet och misslyckanden!

Imorgon skall jag upp tidigt och lyssna till intressanta föreläsare, bl.a en av mina favoriter Pär Johansson från Glada Hudikteatern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0