Presskonferens föreläsning etc. Montenegro

Inleddes med presskonferens. Ovan ser ni mig in action:)
 
Därefter var det rundabordssamtal och diskussioner med företagare och mentorer från Montenegro. I Montenegro så är det endast 10 % av företagandet som drivs av kvinnor, viljan finns men traditionen säger att kvinnan är hemma med barnen. Mannen vill inte kunna ta hand om barnen.

Som jag nämnde i tidigare inlägg så är korruption och mutor vanligt. Det är ju ett stort hinder för entreprenörskapet. Speciellt eftersom det är så vanligt i skolor (och sjukvård). Eftersom det sker en del korruption i skolorna samt att utbildningsnivån är så låg så har företagen problem att hitta rätt arbetskraft.

De höga räntorna i landet som ligger upp mot 17-18 % gör det svårt att få kapital till företagen och för företagare och nyblivna företagare att våga ta lån.

 

Här sitter en del av deltagarna. Alla med mikrofon eftersom allt måste översättas.
 
Föreläsningunder eftermiddagen vilket kändes roligt att det var uppskattat. De gav så mycket lovord:) Samtidigt så har de inte så höga krav enligt mig då deras egna presentationsteknik inte är den bästa. Svenskar över lag tycker jag är väldigt duktiga på att föreläsa/presentera jämfört med många andra länder. Jag försöker ha mycket bilder på min PowerPoint och nästan ingen text men titta på den som kom efter mig. Hur mycket text som helst på varje slide.
 
Sen tog Sanna Koritz, den svenska ambassadören som nu bor där nere, med oss ut på en rundvandring och visade upp Podgoritza som är huvudstaden, Mysiga byn Budva och lite sevärdheter längs vägen.
 
Här är Sanna, Jeanette Bohman och Liselotte Norén.
Härligt gäng!
Middag för dag 2 bli också intensiv med besök på univeritet, företag, hemresa osv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0