Internationella kvinnodagen

Innan jag fick barn så ska jag erkänna att jag var otroligt naiv och trodde att denna dag inte behövdes så mycket längre till...i Sverige!


Men när jag fick barn så var det som om min feministiska del av hjärnan äntligen vaknat👩😱

Jag har genom boken Dålig mamma eller superkvinna? velat uppmärksamma skillnader i bemötandet/attityder som kvinnor/män får när de får barn(2018!) och statistiken talar för sig själv! 

Efter vi får barn så blir kvinnans roll som familjens projektledare och dubbelarbetet som hon förväntas göra, alldeles för stor. Kvinnors sjukskrivningar har ökat med 90% och kvinnor är dubbelt så mycket sjukskrivna som män efter andra barnet! 


Naiva jag har blivit klokare och kan konstatera att denna dag behövs-tyvärr👊


(null)


(null)


(null)

Läs gärna mer om boken på www.superkvinna.se

Kommentarer
Postat av: Amalia

Jag tycker att det är helt sjukt att så många kvinnor tvingas välja mellan karriär och barn på grund av skeva samhällsnormer, skeva anställningar och dylikt. Bra att du tar upp ämnet!

Svar: Stort tack och instämmer helt att det tyvärr måste uppmärksammas!
Jantetessan

2018-03-11 @ 20:39:43
URL: http://amaliaberglof.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0