Ljungby

Från några dagar i Stockholm med Academy of Excellence till Ljungby.

När jag landade på Växjö flygplats så tyckte jag att det var en person som var så lik Ingvar Kamprad. Jag har ju aldrig träffat honom utan bara fått ett par brev efter det att han fick min bok och läst bl.a om sig själv i den=)

Så när jag stod där med denna lilla skara människor på den lilla flygplatsen så tänkte jag att "nä det kan inte vara han, vad skulle han göra här". Jag frågade personen som skulle ta mig till föreläsningen "om det var Kamprad". "Nä det tror jag inte, eller jo det är det nog och Älmhult ligger ju bara några mil härifrån". I samma stund hoppade denna Kamprad in i bilen och åkte iväg. Aj va jag ångrar att jag inte gick fram till honom, tänk om det va han:)

Ljungbydagarna
Väl framme i Ljungby var det inom kort dags för mig att hålla föreläsning. Mitt fokus var att från den lilla unga entreprenörens sida visa hur viktigt det är att tro på sig själv och sin idé när man skall starta igång. I publiken var en del som hade affärsidéer men vågar inte starta. Stort fokus låg på att våga, både starta eget, misslyckas, sticka ut etc. men också att vända motgång till medgång. Som för alla är livet en berg och dalbana.

Det kan nästa talare verkligen stryka under på. Han vet hur det är att vända en motgång som förlorade hela sin familj i Tsunamin. Pigge Werkelin. Han driver ju en mängd olika stora blog, från flyg till drömstugor. Vilken härlig människa. Han skulle utifrån den stora entrepreneörens syn svara på frågor kring entreprenörskapets olika aspekter.

Här står vi bland all teknik bakom den stora scenen.

Vi va en del tillsammans under dagen med tanke på att vi skulle senare sitta som drakar i Ljungbys "Draknästet" och sen vidare till Växjö.


Underbara människor som gick upp på scen inför massor av människor och presenterade sina idéer.Jag vet att många av dem va så nervösa innan. Snacka om att våga. Grymt. Även om inte alla vann så är de vinnare bara av att ha besegrat en rädsla och fått grym marknadsföring.

Här va det en som bl.a gjorde fina tårtor och ville starta kurser inom det.

Summan var att många brinner för sina idéer och utveckla det som man kommit på men att man måste ta hjälp med det som man själv inte är så bra på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0