Fler kollegor:)

Jag vet knappt om jag vaknar i Gbg eller Stockholm längre:)

Full fart inför den nya terminstarten...sååå kul! Dessutom har vi fått in två nya i Academy of Excellence vilket är jättekul! En mer operativt och en mer strategiskt. Eftersom den ena inte är klar med sina tidigare uppdrag är det inte officiellt ännu men den andre började denna veckan.

Marie Wernerman heter hon. En riktig pärla och enormt duktig. Hon va VD innan för Far Förlag och varit me på hela deras tillväxtresa från litet bolag till ca 65 milj i omsättning. Superkul att hon är en del av vår resa nu. Hon började heltid hos oss från och med i måndags.

Nu skall vi bli än bättre och än större:) Go helg allesammans!

Lite semester i Danmark

Jag har ju en del av mina bästa vänner i Danmark som är där och spelar handboll.

Så i fredags åkte jag och Ida ut på en liten Danmarksturné. Först ut åkte vi till min älskade vän Johanna i Viborg. Härligt och kul att ses igen. Blir ju inte jätteofta man har möjlighet att åka ner.

Dagen efter fortsatte jag och Ida ner till Kolding och min kära vän Gabbi medan Johanna mötte upp efter sin match.
I Kolding spelade Sävehofs herrar Champions League mot just Kolding men tyvärr förlorade de och tyvärr så va min kära pojkvän skadad och kunde inte va me.

På kvällen gick vi ut och käkade och sen sov vi hemma hos Gabbi allesammans.

Här nedan är mina älskade vänner; Johanna Ahlm och Ida Odén.

Här är Marit som spelar med Johanna i Viborg och norska landslaget, Gabbi Kain och Linnea Thorstensson.

Nu är det back till work och Sthlm imorgon bitti...

Företagsgala i Sala

Förra veckan avslutades med en fantastisk företagsgala i Sala med 200 gäster. Fullsatt! Jag talade i 40 minuter och sen va det en mängd fina priser som delades ut +  en härlig middag.
Det va Sala sparbank som stod som värd för denna afton....

en företagsvänlig kommun Sala.

Dessutom så har jag ju släkt från Sala så hann även med att ta en fika med dem. Blir inte så ofta när man bor så långt ifrån varann. Väldigt trevligt!

Academy of Excellence -snart kör andra terminen igång!

Om tre veckor kör nästa termin igång av Academy of Excellence... Ser fram emot det så mycket!

Till eventen har vi massa spännande talare klara som Odd Molly grundaren Per Holknekt, Ishotellentreprenören Yngve Bergqvist, retorikexperten Elaine Bergqvist, Ulf Spendrup, Hotell-entreprenören Stefan Karlsson, vår moderator Mi Ridell med flera med flera...

Och utbildningen har vi spetsat än mer än förra terminen, mycket tack vare de gamla deltagarna. de har varit enormt betydelsefulla med sin feedback och svar på utvärderingen. Det gör att vi blir än bättre och mer exellenta=)

Vi har några platser kvar om det är någon som vill växa med sitt bolag men ännu inte anmält er.
Vi kör igång den 7e eller 8e mars, beroende vilken grupp man valt. www.academyofexcellence.se

Eventen har varit väldigt uppskattade med ett underbart nätverk och underhållare/talare.

På eventen är det fokus på nätverk och inspiration från fantastiska talare. Nätverk är något som efterfrågats än mer och utbyte mellan varandra som deltagare etc så därav kommer vi ändra om litegrann och få mer fokus på det under eventen än va det va innan.

Utbildningen under dessa 10 veckor är guld värda om du vill expander med ditt bolag.

För att inte glömma mentorerna som finns där för att sätta sig in i just ditt företag.

Visst kan man inte motstå när jag är i säljtagen=) haha!

Imorgon åker jag till Sala för att hålla föreläsning. FULLSATT står uppsatt redan... Jättekul!

Förseningar=(

Resor hit och dit....OCH FÖRESENINGAR SAMT INSTÄLLDA TÅG.

Nä det är faktiskt inte så roligt. I torsdags så blev flyget väldigt mycket försenat när jag skulle flyga från Umeå till Stockholm. Men jag var glad ändå, det kunde varit värre, de som skulle flyga med Malmö Aviation fick sina flighter helt inställda. Vårt gick iaf.

När jag skulle hem i fredags från Stockholm till GBG så va det massa försenat återigen. Detta snökaos.
Men tåget var ju än värre...gick bara förbi på centralen när jag skulle till Arlanda express-tåget och då va det många strandsatta sälar.

Men förseningar gör mig inte så mycket om man inte har väldigt bråttom någonstans så att man sitter på nålar eller när man sitter inne på ett flygplan och väntar. Då får man varken använda mobil eller dator.

På flygplatsen kan man ju iaf vara väldigt effektiv, se det positivt och utnyttja tiden väl men just att sitta fast PÅ flyget är bara störande...som jag gjorde i fredags 1,5 timma.

Nu är det Academy of Excellence som gäller framöver... Några sista platser skall fyllas till utbildningen så tveka inte att anmäla er nu om ni inte gjort det!!!!

Umeå med styrelseakademien

Sista dagen på turnén va i Umeå...
Först va jag på Minervaskolan och höll föreläsning för ca 600 elever. Underbara och intresserade elever. Jättekul. Inte konstigt...Skolan har ju fått många priser  och det kan man förstå med så härliga elever och lärare.

Kör hårt...Våga vårda vinn! =)

Efter första föreläsningen för eleverna så var det dags att dra sig till Styrelseakademiens arrangeang där det var fullsatt...Jättekul!
Det var en del fokus kring styrelsearbetets betydelse vilket vi verkligen varit noga med nu i Academy of Excellence och rekryterar bra folk även dit, så inte bara operativa medarbetare behöver vi utan även till styrelsen.

....men det va också inspiration...
...här nedan ser ni den underbara Yngve Bergqvist...Entreprenören bakom Ishotellet uppe i Norrland. Så coolt. Vem kommer på idén att bygga ett ishotell och locka folk från hela världen och dessutom genomför denna tanke. Häftigt! Han skall vi ha med som talare i höst till Academy of Excellence.

Nu har jag fått en härlig helg i Göteborg. Jag kom hem till slut trots det stora snökaoset i Sthlm. Imorgon skall jag upp igen.

Natti!

Sviten efter en dag i Skellefteå

På turné med Styrelseakademin. Först startade jag och Styrelseakademins ordförande Olof Degerfeldt i Luleå och sen bilade vi ner till Skellefteå där vi varit idag.

Härliga människor med bra diskussioner och roligt med bra respons från föreläsningen...

Det va mycket fokus på kreativitet och ungt entreprenörskap vilket passar mig som handen i handsken.
Och självklart en del kring Styrelsearbetets gång och betydelse.

Intressant att tänka på är hur noggranna vi är på när vi rekryterar personal till det oeprativa arbetet medan vi oftast tar någon bekant, i vår närhet när vi rekryterar till styrelser. Inte bra!

Därefter fortsatte bilresan ner längs kusten, E4 i Norrland. Umeå!

Det fanns inga hotellrum lediga i hela Umeå så jag fick sviten. Skall absolut inte klaga=) bastu, bubbelpool, flera toaletter etc. Ibland skall man man verkligen ha tur=)

Så när jag kom till hotellet i Umeå tog jag mig faktiskt ett avkopplande bad innan jag förberedde mig inför föreläsningen imorgon.

Imorgon är det först föreläsning för drygt 700 ungdomar på förmiddagen och sen för företagare genom Styrelseakademin på eftermiddagen.

Punkering och piloter som fastnat i hissen

Påväg i taxin till flygplatsen imorse. Skulle till Luleå och hålla föreläsning genom Styrelseakademin.

Aj! Shit! Panik!
PUNKTERING! Taxichaufören ville stanna och byta när vi hoppade fram men vi kunde ju åka i 15km/h så jag sa bara KÖÖÖRRR! Skulle ju me flyget till Luleå!

Vi hoppade fram längs motorvägen, sakta men säkert. OCH snacka om tur i oturen...
Flyget var 20 minuter försenat så jag hann med flyget till Luleå.

Och när jag var påväg hem från Norsjö i söndags så satt vi alla redo på Arlanda men piloterna var borta. Då kom det fram att piloterna satt fast i en hiss och kunde inte komma därifrån så då fick vi invänta tills de blev hjälpta. Som sagt, alltid händer det nåt=)

Söndagen i Norsjö hängde jag annars med komikerna Dominik Henzel(som bla var polackstäderskans man i Solsidan sist=)) och Micke Koppelman(bla producerar till timeout).

Var bara i Götet och vände över måndagen innan jag gav mig upp till Norrland igen som sagt. Va i Luleå i dag och föreläste. Nu är jag på plats i Skellefteå, redo för föreläsning imorgon...

Natti!

NORSJÖ - Norrlands inland

I fredags morse åkte jag till Norsjö, ca 12 mil från Skellefeå. Ett litet samhälle med drygt 2000 personer i Norsjös inre stjärna (4500 totalt)...Väldigt härliga och omtänksamma männsikor, gästfriheten var verkligen topptopp!
Ingen taxi, en pizzera och ingen mottagning på mobilen (om man inte har Telia). Då förstår man att man är en bit hemifrån... Här nedan är utsikten över buss-stationen från frukosten.

P.S Jag bodde ensam på hela hotellet i fredags, det är nog första och enda gången man gör det på ett hotell=)

Låter kanske inte så roligt men när man i samma andetag tänker på hur härligt det är att kunna lämna nyckeln i bilen, tryggheten och inga köer till jobbet så inser man som alltid att det finns för och nackdelar med allt.
Visst ser det mysigt ut att kunna ta sparken till jobbet som Bosse gjorde som hade hand om frukosten på hotellet.

I fredags höll jag föreläsning för gymnasieeleverna och 9-klassarna i byn.
Hade fått lite hintar om att de skulle vara lite blyga men måste säga att de va väldigt framåt och goa.

Sen var jag hembjuden till näringslivschefen Lasse och hans fru Sara och barnen. Hade fredagsmys med lite tacos och Let´s Dance. Jättemysigt och trevligt. Så kul att se, hans 9-åriga dotter Lovisa skulle bli uppfinnare och hade ritat massor av konstruktioner hur saker och ting skulle sitter ihop. Snacka om entröpreinellt=)

På lördagen startade Kärleksveckan i Norsjö och då va det dags att hålla föreläsning igen... Främst företagare var på plats i och lyssnade i mitt tema Kärleken till jobbet=)
Här nedan är två härliga tjejer som åkte från Skellefteå fram och tillbaka för att lyssna på mig. Roligt=)

Därefter va det middag och stå-uppkomikerna Dominik Henzel och Micke Koppelman från Norra Brunn.

Resten av tiden tog jag hand om mig själv. Avkopplande till tusen!

---------------------------
Jag får ofta frågan hur mina föreläsningar skiljer sig åt om, som jag i det här fallet håller en föreläsning, för gymnasieungdomar och sen för nya företagare. Jag har ungefär 5 olika varianter beroende på målgrupp men en del episoder berättas på de flesta föreläsningar fast budskapet med dem knyts samman på ett olika sätt.
Självklart skräddarsyr man en del av föreläsningen med hjälp av diskussioner tillsammans med arrangören så att det blir utifrån deras önskemål och så att syftet med föreläsningen blir så rätt som möjligt. Språket skiljer sig åt en del också tex som när jag berättar om när jag gjorde bort mig på en EU-konferens och då säger till ungdomar med ironi något i stil med att jag pratade tidigare än Obama men det låter lite coolare om jag talade inför honom så vi låtsas det. Så vi kör på det? E ni määä? Vilket jag ev. tex inte säger för PRO i språket. Även tex. För att se så att alla hänger med om man berättat något så säger man till ungdomar, Fattar ni? Asså jag höll på å dö, svettades överallt å höll på att kissa på mig. Då blir det ofta bättre respons tillbaka bland ungdomar. Bland äldre kanske man inte uttrycker sig på det sättet utan mer "Förstår ni vad jag menar?"

Att hitta rätt folk

Varit i Sthlm nu en del. Vi håller på att expandera med Academy of Excellence. Vi har haft några stycken på anställningsintervju. Vi vill inte ha de bästa säljarna, administratörerna etc. Vi vill ha de RÄTTA medarbetarna som passar in i vår fas med våra visioner, tankar och värderingar, och det är inte alltid lätt. Men som det ser ut nu så har vi träffat fantastiska människor. Hoppas den känslan är rätt långsiktigt. Det är ju så sårbart för små företag om det blir felrekryteringar. Imorgon är det Norsjö i Norrland som gäller. Blir kvar där hela helgen och håller föreläsningar.