NORSJÖ - Norrlands inland

I fredags morse åkte jag till Norsjö, ca 12 mil från Skellefeå. Ett litet samhälle med drygt 2000 personer i Norsjös inre stjärna (4500 totalt)...Väldigt härliga och omtänksamma männsikor, gästfriheten var verkligen topptopp!
Ingen taxi, en pizzera och ingen mottagning på mobilen (om man inte har Telia). Då förstår man att man är en bit hemifrån... Här nedan är utsikten över buss-stationen från frukosten.
 
P.S Jag bodde ensam på hela hotellet i fredags, det är nog första och enda gången man gör det på ett hotell=)

Låter kanske inte så roligt men när man i samma andetag tänker på hur härligt det är att kunna lämna nyckeln i bilen, tryggheten och inga köer till jobbet så inser man som alltid att det finns för och nackdelar med allt.
Visst ser det mysigt ut att kunna ta sparken till jobbet som Bosse gjorde som hade hand om frukosten på hotellet.

I fredags höll jag föreläsning för gymnasieeleverna och 9-klassarna i byn.
Hade fått lite hintar om att de skulle vara lite blyga men måste säga att de va väldigt framåt och goa.

Sen var jag hembjuden till näringslivschefen Lasse och hans fru Sara och barnen. Hade fredagsmys med lite tacos och Let´s Dance. Jättemysigt och trevligt. Så kul att se, hans 9-åriga dotter Lovisa skulle bli uppfinnare och hade ritat massor av konstruktioner hur saker och ting skulle sitter ihop. Snacka om entröpreinellt=)

På lördagen startade Kärleksveckan i Norsjö och då va det dags att hålla föreläsning igen... Främst företagare var på plats i och lyssnade i mitt tema Kärleken till jobbet=) 
Här nedan är två härliga tjejer som åkte från Skellefteå fram och tillbaka för att lyssna på mig. Roligt=)



Därefter va det middag och stå-uppkomikerna Dominik Henzel och Micke Koppelman från Norra Brunn.

Resten av tiden tog jag hand om mig själv. Avkopplande till tusen!

---------------------------
Jag får ofta frågan hur mina föreläsningar skiljer sig åt om, som jag i det här fallet håller en föreläsning, för gymnasieungdomar och sen för nya företagare. Jag har ungefär 5 olika varianter beroende på målgrupp men en del episoder berättas på de flesta föreläsningar fast budskapet med dem knyts samman på ett olika sätt.
Självklart skräddarsyr man en del av föreläsningen med hjälp av diskussioner tillsammans med arrangören så att det blir utifrån deras önskemål och så att syftet med föreläsningen blir så rätt som möjligt. Språket skiljer sig åt en del också tex som när jag berättar om när jag gjorde bort mig på en EU-konferens och då säger till ungdomar med ironi något i stil med att jag pratade tidigare än Obama men det låter lite coolare om jag talade inför honom så vi låtsas det. Så vi kör på det? E ni määä? Vilket jag ev. tex inte säger för PRO i språket. Även tex. För att se så att alla hänger med om man berättat något så säger man till ungdomar, Fattar ni? Asså jag höll på å dö, svettades överallt å höll på att kissa på mig. Då blir det ofta bättre respons tillbaka bland ungdomar. Bland äldre kanske man inte uttrycker sig på det sättet utan mer "Förstår ni vad jag menar?"

Kommentarer
Postat av: Jonas Lejon

Ser härligt ut :)

2011-02-08 @ 08:19:04
URL: http://utvbloggen.se
Postat av: Amanda Holmgren (Norsjö)

Roligt att läsa om vårt lilla samhälle Norsjö! =) Va kul att du hade trevlig här och hemma hos oss. Kram

2011-02-23 @ 19:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0