Maud Olofsson och kvinnors företagande

När jag kommer in och välkomnas till Regeringens satsning för att främja kvinnors företagande så möttes jag av mig själv:) Vilket trevligt välkomnande:)

Sorry för dålig bild!


Det var träff för oss ambassadörer för kvinnors företagande. Vi skall jobba med attitydfrämjande arbete och att inspirera fler att våga starta eget. "Kan hon starta så kan jag". Som Maud sa så är personer som haft/har entreprenörer i sin närhet mer positiva till att starta eget.
Mauds mål bl.a: attityden att misslyckas måste förändras, att det skall bli lika självklart att driva eget som att vara anställd(därav har skollagen ändras), att kivinnor skall ta mer plats.
Maud Olofsson höll ett väldigt roligt, skämtsamt och bra tal.
När priser till ambassadörer delades ut så frågade moderator Jenny Östergren-Strömstedt om Maud vunnit några priser de sista åren. "Nä det är väl bara årets rivjärn, sa Maud" och alla skrattade.

Vi EUambassadörer skulle upp på scen sen tillsammans med Maud vilket jag totalmissat.
Men här är vi nedan iaf:)

Jag tillsammans med näringsminister Maud Olofsson igen.
Lite info som hon sa;
* 6 av 10 företagare kommer att lämna sina företag inom 10 år.
* nu består 40% av kvinnor som startar eget
* 80% av de anställda i offentlig sektorär kvinnor och då är det inte konstigt att företagandet har varit lågt bland kvinnor
* 22-29% av företagarna är kvinnor. Differensen beror på hur man räknar.

Maud har ju min bok Våga Vårda Vinn sen innan men fick självklart en till som hon då kan ge till någon företagare som hon tycker behöver den:)

Här nedan är alla fantastiska kvinnor som driver eget och skall isnpirera andra till att starta.


Det va online direkt via Twitter och Facebook va folk skrev. I huvudsak Twitter. En del diskussioner via sociala medier va på schemat över lag.


Kommentarer
Postat av: Madde

Hej therese,



skriver en kommentar i förhoppningen om att få lite hjälp. Behöver fråga lite frågor gällande att komma igång med ett eget företag. Har det mesta klart för mig och behöver lite råd/tips.



Vore jättetacksam om du hade tid för att hjälpa mig!



Mvh

Madeleine

2011-09-21 @ 16:19:04
Postat av: Sofia Bengtsson

Det var en grymt givande träff och det är glädjande nyheter att Sverige går så pass mycket framåt med företag och framför allt kvinnors företagande. Kram från en ambassadör till en annan <3

2011-09-23 @ 14:13:52
URL: http://www.sofiabengtsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0