European brain center

Jag skadade ju mitt huvud för över tio års sedan i en olycka. Jag tog mig tillbaka och mitt huvud blev ju mycket bättre.

Men lite fler smällar på huvudet och en utbrändhet så känner jag att huvudet aldrig blivit riktigt helt bra.

Så jag har stannat upp lite(jobbar såklart fortfarande men inte samma 400%🙈 som innan), gjort en del tester, röntgen etc för att se hur min hjärna egentligen ser ut:)

Jag var tex inlagd för två veckor sedan under 7 dagar på European Brain center. Där var det flertalet gamla och aktiva idrottare som hade åkt på flera hjärnskakningar. I synnerhet hockeyspelare.

Man ska verkligen ta huvudskador på allvar.

De kunde där konstatera att jag har en del fysiska skador kvar på det centrala nervsystemet samt lillhjärnan. Det medför att jag har kraftigt nedsatt balans och koordination. Balansgångarna ”går på fälgarna”. Men det finns då andra delar i hjärnan som jobbar stenhårt för att kompensera och hjälpa de delar som inte fungerar/är skadade.

Nedan kan man se att min hjärna inte orkar med för många intryck. Diagrammet där uppe ska följa det strecket på mitten men när jag har sensorer på hjärnan så reagerar dem enligt det röda som går upp å ned. (svårt att förklara:))

har det inspelat men så tungt att ladda upp här.

men första bilden är testet för ett års sedan och bild två är hur det ser ut nu efter behandlingen.

 

Baksidan med det är då att hjärnan inte alltid orkar vilket ger fysiska åkommor. 

Men utåt sett märker folk inget på mig får jag ofta höra:)

Nä och det är jag glad över för jag vill leva på som vanligt men jag är också beslutsam att bli bättre, att bli så bra jag kan långsiktigt utifrån mina förutsättningar.

Under den veckan jag gjorde behandlingar på European Brain center har jag gjort stora framsteg vilket glädjer mig:) 

Även om jag har en bit kvar såklart. Nedan kan ni se hur balansgångarna reagerar i olika lägen på huvudet. I sexkanten i mitten kan ni se att jag har bra balans om jag vrider huvudet åt höger (98%) samt åt vänster (91%). Däremot har jag tex. bara 4% om jag böjer huvuder fram åt höger.  

 

Allt är ju väldigt komplext när det gäller hjärnan. men förenklade svaret i testerna ovan så jag hoppas ni förstår. 

Men vill bara säga det till alla er som åker på hjärnskakningar, blödningar eller utbrändhet. Ta det på allvar! Vila hellre en dag för mkt än en dag för lite, i synnerhet idrottare som ofta skyndar tillbaka till match. (De orden trodde nog aldrig min mamma Annica skulle komma från mig😜)

Du har bara en hjärna så ta vara på den. Den kanske är kroppens viktigaste kroppsdel. Den klarar mycket men inte hur mycket som helst.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0